sâmbătă, 26 mai 2012

Senzational!!!!! Sau ...jurnalism de apa dulce!

 Da, senzational este cuvantul care starneste fiori de emotie in consumatorul de presa autohton . Este cuvantul vanat de televiziuni : cine nu si-ar dori sa poata pune pe ecran un “SENZATIONAL” scris cu majuscule, bold-uit si mai ales cu front size de 48 , cat sa iti agreseze ochiul!


In goana dupa senzational, multe televiziuni pierd din vedere calitatea actului jurnalistic si cad in capcanele ridicolului dand publicitatii informatii, fotografii neverificate , sperand ca telespectatorului este suficient sa ii servesti un “SENZATIONAL” pe ecran si ii linistesti definitiv pornirea de a-si pune intrebari sau de a cerceta(principiul crestinesc CREDE SI NU CERCETA).

Aseara am fost martora unui experiment relevant in acest sens. Suspectam deja ca presa in Romania se face lautareste (scuze pentru termen, dar este cel mai apropiat de realitate) , suspectam deja efectul senzationalului asupra consumatorului de presa, suspectam deja forta manipulatoare a unor televiziuni . Asadar , am pornit de la suspiciunile astea si natural a venit demonstratia.

Seara trecuta, dupa cum bine stim cu totii, Bucurestiul a fost un fel de Venetia. Nimic iesit din comun , pana acum . In schimb , pe reteaua de socializare facebook a circulat o fotografie facuta (cica) la statia de metrou Romana .


Evident, fotografia a fost imediat distribuita de sute de utilizatori , insotita de comentariile de rigoare “WOW” “WTF” “Traim in Romania , ce ne mai miram” si alte clisee de genul. Nimeni insa nu s-a uitat cu atentie sa vada ca statia din fotografie nu semana de niciun fel cu statia Romana(superficialitatea consumatorului de “stiri”, inghite tot ce i se serveste). Reuseste un prieten sa gaseasca sursa fotografiei (metrou Barcelona) , o fotografie luata de pe un site . Ne lamurim asupra sursei fotografiei si de aici a inceput demonstratia. La nici 5 minute dupa ce am descoperit sursa , constat surprinsa ca vreo cativa oameni de presa au  distribuit si ei fotografia pe facebook , cu acelasi tip de comentariu(ca si cum ar fi dat o exclusivitate) , asa din inertie, sa creasca audienta paginii de facebook. De la facebook si pana la televiziune nu a mai fost decat un pas: la cateva minute pe siteul RTV , senzational, era stirea despre “canalul Romana-Universitate”!

Cum a ajuns stirea asta pe siteul RTV? Care a fost sursa? Simplu : facebook. Fara sa se verifice fotografia si mai ales fara sa se uite cu atentie la acea fotografie . Au focusat doar “raul” de apa nicidecum detaliile semnificative , care , in acest caz fac diferenta.

Concluziile pe care le-am tras dupa acest eveniment mi-au lamurit suspiciunile :
-cele 3 surse s-au redus la sursa suprema FACEBOOK;credibilitate 0 .
-reactia fireasca a unor jurnalisti este sa dea (chiar si pe o retea de socializare) fotografii/stiri asa-zis socante , de unde ma gandesc ca este deja deformatie profesionala , fac asta atat de des in mediul de lucru incat a devenit ceva natural.
- stirile care ne sunt servite , de cele mai multe ori sunt scrise “din auzite” nicidecum cu o informare solida in prealabil.
 
-consumatorul de presa este superficial si mare amator de senzational , de aceea televiziunilor le este atat de usor sa ne manipuleze .

Quod Erat Demonstrandum!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu